Friday, July 19, 2013

Penjodoh Bilangan dan Kata Kerja


PENJODOH BILANGAN = COLLECTIVE NOUN

1. Ekor 
Contoh: Saya ada satu/seekor kucing yang comel

2. Buah 
Contoh: Ayah saya menjual tiga buah rumah  

3. Helai
Contoh: abang saya membeli banyak helai baju

4. Keping
Contoh: saya menghadiah dua keping gambar 

5. Buku
Contoh: Saya membeli satu/sebuku sabun

6. Batang
Contoh: Adik saya ada batang kayu pembaris

7. Biji
Contoh: Ibu menghadiah lima biji bola kepada saya dan adik

8. Orang
Contoh: Saya ada satu / seorang kakak perempuan  

9. Gelas
Contoh: adik saya minum satu glass susu setiap pagi

10. Pinggan
Contoh: Ibu membeli dua pinggan mi goreng

11. Kuntum
Contoh: Saya membeli lima kuntum bunga ros kepada isteri

12. Jambak
Contoh: Kakak membeli sepulah jambak bunga ros di kedai

13. Pasang
Contoh: Ayah membeli dua pasang kasut Adidas untuk saya dan abang





KATA KERJA = VERB
  1. Berlari = Running
  2. Melukis = Painting
  3. Memasak = Cooking
  4. Menulis = Writting
  5. Membaca = Reading
  6. Berputar = Spinning
  7. Mendengar = Listening
  8. Membuang = Throwing 
  9. Berayun = Swinging
  10. Gelongsor = Sliding
  11. Berjoget = Dancing
  12. Makan = Eating
  13. Bernang = Swimming
  14. Tidur = Sleeping
  15. Memotong = Cutting
  16. Minum = Drinking 
  17. Membasuh = washing
  18. Mandi = Showering
  19. Melukis = Drawing
  20. Membeli belah = Shopping
  21. memeluk = Hugging
  22. Mengisi = Pouring
  23. Membersih = hoovering
  24. Ketawa = Laughing

No comments:

Post a Comment